Об’ємні картини на асфальті та стінах будинків давно вже стали частиною сучасного образотворчого мистецтва. Для початківців освоювати техніку 3д малюнка підійде звичайний папір.
Зміст
Правила малювання 3D малюнків на папері
Аркуш характеризують два виміри – довжина і ширина. Щоб надати намальованому на цій плоскій поверхні зображенню глибину та об’єм, потрібно розуміти, що таке лінійна перспектива, світлотінь і ракурс. Складно створити видимість третього виміру в малюнку, не враховуючи положення зображуваного предмета в просторі по відношенню до глядача.
Для створення ілюзії об’єму в сучасному мистецтві часто використовується ефект анаморфозу – спотворення проекції зображення, яке стає пропорційним під певним кутом огляду. Однак це зовсім не новий прийом. Хороший приклад перспективного анаморфозу – череп на картині “Посли”, намальованій у 1533 р. німецьким живописцем Гансом Гольбейном.
Застосовує анаморфозу у своїх роботах сучасний італійський художник Алессандро Дідді.
Він додає на фото зі своїми малюнками справжні предмети – олівець, гумку або власну руку, що надає картинкам ще більшої реалістичності. Щоб побачити форму предмета, одного лише правильного ракурсу недостатньо, необхідне достатнє освітлення.
Освоївши поняття перспективи, ракурсу і світлотіні, можна приступати до створення 3д малюнка на папері.
Для початківців корисно буде скористатися таким алгоритмом:
Потрібно визначитися, з якого погляду картинку зрештою бачитимуть глядачі, і закріпити папір на столі так, щоб у процесі малювання можна було за потреби поглянути на зображення під потрібним кутом. Статичність аркуша допоможе уникнути помилок у пропорціях.
Світло в процесі створення малюнка має йому відповідати. Якщо на зображенні тіні падають зліва направо – папір має бути освітлений з лівого боку. Так простіше буде зрозуміти, в якому місці будуть відблиски, а де – тінь.
Підготувавши робоче місце, можна починати.
Будь-який малюнок починається з ескізу, 3д – не виняток. Необхідно розглянути предмет, який буде зображений:
- як лягають на нього світло і тінь,
- які є характерні особливості,
- як змінюються обриси при зміні ракурсу,
- на які прості форми (куб, конус, куля) схожі його частини.
Спочатку потрібно промальовувати основні деталі малюнка. Після цього можна приступати до штрихування для відображення світлотіні.
Важливо розбити процес на невеликі етапи. По завершенню кожного перевіряти, який вигляд має малюнок під обраним на початку роботи кутом зору. Стерти десяток зайвих або неправильних ліній простіше, ніж шукати помилку та шляхи її виправлення після завершення роботи.
Що знадобиться для створення 3-d малюнку
Для малювання крім столу, рук і натхнення, необхідні:
- Щільний світлий папір і те, чим його можна закріпити на столі – обважнювачі, канцелярські кнопки, скотч, планшет із прищіпками.
- Графітні олівці (тверді та м’які), прості та кольорові, маркери.
- Ластик або резинка.
- Лінійка.
- Настільна лампа.
- Створення ескізу малюнка
Попередні намітки однаково важливі для будь-якого зображення, чи то комікс, чи то декоративне панно. Головне завдання ескізу – намітити основу майбутнього твору і визначити положення фігур.
Для ескізу краще використовувати легкі штрихи твердим олівцем (Т або Н), щоб їх легко можна було затерти за потреби. На цьому етапі потрібно провести головні лінії, що окреслюють межі основних елементів малюнка і надати їм визначену заздалегідь форму. Після цього можна приступити до накладення штрихування для передачі світлотіні.
Як правильно передати світло і тінь
Логічна передача тіней – запорука реалістичності зображення тривимірного об’єкта. Що ближче джерело світла, то світліші поверхні предметів і навпаки, також затемнення окремих частин об’єкта істотно змінюється залежно від форми.
Наприклад, освітлений зліва куб матиме світлий лівий бік і праву сторону, що поступово затемнюється. При цьому межа переходу від світла до тіні буде схожа з рівною лінією, паралельною лівому ребру фігури. Якщо замінити куб кулею – грань тіні набуде форми півкола.
Рекомендації:
- Уважно вивчити об’єкт перед створенням його тривимірного зображення, визначити його особливості.
- Лінії штрихування наносити відповідно до форми предметів і передбачуваного освітлення.
- Наносити тіні потроху, послідовно. Посилювати затемнення слід обережно, згодом накласти додаткову тінь набагато простіше, ніж видалити вже наявну.
- Не потрібно робити чіткі межі в темних місцях, краще розтерти їх за допомогою спеціальної розтушовування або просто обривком паперу до єдиного плавного відтінку.
- Ластиком можна додатково освітлити елементи.
Майстер-класи 3д малюнка на папері для початківців
Знаючи теорію можна пробувати створити свої 3д малюнки на папері. Для початківців найкращою практикою буде повтор чужих робіт. Зрозуміти логіку побудови об’ємних зображень допоможуть майстер-класи.
3d Рука
Щоб намалювати об’ємну руку використовується прийом “розлініювання”. Цей спосіб ідеальний для початкових проб у створенні ілюзій 3Д на папері.
Що потрібно:
- Обвести обриси долоні з розставленими пальцями на аркуші.
- Розлініювати сторінку на зразок учнівського зошита.
- Праворуч і ліворуч від меж руки лінії залишити рівними.
- “Над” рукою зігнути лінії від себе, повторюючи опуклу форму тильного боку долоні та пальців.
- Навести всі лінії яскравіше, розфарбувати контрастно отримані “рядки”.
- За бажання можна додати з одного боку невелику тінь.
- Під час погляду на таку картинку створюється враження, що аркуш лежить поверх об’ємної руки, обтягуючи її, як тонка тканина.
3d Серце
Щоб зобразити об’ємне сердечко, також стане в пригоді розлініювання.
Покроково:
- Намалювати обриси серця в центрі.
- Розлінувати весь аркуш, виключаючи контури центрального зображення.
- Викривити лінії навколо картинки, створюючи ілюзію “вдавлювання”.
- Навести яскравіші лінії, за бажання можна розфарбувати “рядки”.
- Накласти тіні, підкреслюючи об’єм серця і поглиблення, в якому воно лежить.
- Якщо все виконано правильно, сприйматися малюнок буде так, ніби об’ємне сердечко лежить на м’якій смугастій подушці.
3d Отвір у папері
Контрастні смуги зроблять реалістичною і намальовану в сторінці дірку. Знадобляться олівець і лінійка, оскільки всі лінії малюнка прямі. Намалювати прямокутник правильної форми ближче до центру аркуша. Якщо розташувати майбутній “отвір” впритул із краєм полотна, ефект буде менш помітним.
Малюємо:
- З’єднати прямий лівий нижній кут фігури з правим верхнім.
- Намітити лінії паралельно двом прилеглим сторонам прямокутника із заломом по наміченій діагоналі. Вийшов один великий прямокутник із кількома малими, ніби вкладеними всередину один одного.
- Навести допоміжну діагональ яскравіше. Зображення схоже на вигляд внутрішнього кута відкритої коробки, смугастої зсередини.
- Зафарбувати смуги через одну, починаючи з найменшої області в кутку фігури.
- Визначитися, де буде джерело світла. Нанести легку тінь на світлі смуги від кута залома до краю малюнка, скорочуючи довжину затемнення від “дна” до “верху”.
- Розтушувати тіні. Малюнок готовий.
3d Діра в землі
Як завжди, почати слід із ескізу майбутнього отвору. Чим більше вигинів – тим цікавіший вигляд має результат.
Малюємо:
- Контур має бути витягнутий, оскільки ракурс сприйняття ілюзії близько 30 градусів, візуально зображення виглядатиме щонайменше на чверть коротшим від істинного.
- Уздовж усього контуру дірки провести зверху вниз лінії, окреслюючи внутрішні “складки” відповідно до форми отвору.
Промальовувати всі лінії яскравіше, усуваючи попутно можливі огріхи. - Вибрати, звідки падатиме світло і відповідно накласти тінь на “внутрішню” поверхню діри, підкреслюючи округлості вертикальних заломів.
- З урахуванням передбачуваного освітлення затемнити додатково по діагоналі малюнок знизу-вгору, від суцільної тіні внизу до легкого “сутінку” біля поверхні.
- За бажання можна промалювати текстуру землі навколо дірки, домалювати тріщини, каміння і траву.
- Дивитися на готовий малюнок слід під кутом, уздовж внутрішніх заломів, темна “нижня” частина – ближче до глядача.
3d Сходинки (сходи)
Сходи – чудовий об’єкт для об’ємних зображень
Малюємо:
- Накреслити прямокутник у центрі сторінки. Це отвір, у який спускатимуться сходинки.
- Відзначити точку на середині правого боку.
- З’єднати допоміжною лінією лівий верхній кут прямокутника з позначкою. Це умовний край сходів.
- Нанести від нижнього краю до допоміжної риси вертикально паралелі. Смуги мають відрізнятися за шириною. Торцева сторона сходинок вужча за верхню.
- Тепер можна сформувати сходи. Для цього широкі смуги закрити паралельними нижньому краю основної рамки відрізками від допоміжної лінії. Вузькі смужки закрити під кутом, щоб вийшов ламаний край.
- Легко заштрихувати вузькі смуги.
- Верхню честь малюнка від краю сходинок до верхньої та правої меж отвору зафарбувати повністю. Ця частина зображує неосвітлену поверхню стіни.
- Відзначити точку на правому боці фігури приблизно на рівні ¼ від нижнього краю і з’єднати її допоміжною прямою з лівим верхнім кутом.
- Частину сходинок від нової риси до неосвітленої поверхні злегка затемнити. Ближче до стіни тіні накласти густіше.
- Розтушувати межі тіней, щоб не було чітких ліній.
Як намалювати краплю води 3d
Знадобляться олівці, білий папір, умілі руки.
Можна намалювати краплю так, як показано у відео:
- Спочатку ескіз.
- Деталі малюнка краплі (переливи, відблиск світла, тінь, слід води).
3d Дверний отвір (або підземелля)
Для створення ілюзії вертикального зображення отвору можна додати стіни та підлогу:
- Розгорнути аркуш широким боком. У правій нижній частині відкреслити прямокутну частину приблизно в третину від усієї площі.
- З’єднати лівий верхні кути сторінки та прямокутника. Ця діагональ – стик стін, прямокутник – підлога.
- Стіни розлініювати дрібно паралельно краям аркуша. Ліву частину від діагоналі – вертикально, праву – по горизонталі. Стіни готові.
- Намалювати в лівій стіні майже в кутку дверний отвір з округлою верхньою частиною так, щоб поріг припадав на стик стіни й підлоги.
- Кут між стінами і підлогою – орієнтири для логічного розташування дверей. Вони мають бути злегка витягнуті по лівому краю, щоб під час погляду під кутом уздовж діагоналі пропорції вирівнювалися.
- Отвір заштрихувати паралельно порогу, більше з правого боку.
- Додати петлі та двері, відкриті в правий бік. Правий край дверей має бути паралельний стику стін.
- Деталізувати двері. Добре виглядають “вертикальні” дошки.
- Накласти тіні. Обов’язково розтушувати межі розлініювання на 2-3 см навколо отвору і дверей, щоб приховати неправильність форм.
- Дивитися під кутом близько 30-45 градусів від правого нижнього кута аркуша.
Малюємо 3d Метелик
Один із секретів ілюзії об’єму – тінь, що відкидається. Другий – змінені пропорції. Частина малюнка, що далі від глядача, має витягуватися вздовж лінії погляду.
Розмах крил – не принциповий, але для початківців освоювати малюнки 3Д на папері краще вибрати варіант у профіль, щоб промальовувати одне крило замість двох.
Початковий ескіз метелика – пропорційний, нижній край відповідає кінцевому розташуванню. Звідси його бачитиме глядач.
Малюємо:
- Тепер потрібно витягнути картинку по вертикалі. Для цього ділимо начерк по вертикалі на 4 рівні частини. Можна провести в цих місцях тимчасові допоміжні лінії.
- Пропорції нижнього шматочка не змінюються. Розтягувати картинку потрібно починаючи з другої частини – її подовжити на чверть, третю – наполовину, а четверта має вийти довшою за оригінал на три чверті.
- Навести контур малюнка, прибрати все зайве – допоміжні лінії та залишки першого начерку.
- Деталізувати картинку, позначити візерунок крил, ворсинки на тулубі, промальовувати вусики. За бажання можна й розфарбувати.
- Додати тінь симетрично по діагоналі від нижнього краю малюнка. Затемнити її повністю, межі розтушувати.
- Посилити ілюзію можна відрізавши верхню частину аркуша приблизно на рівні ¾ малюнка, залишивши шматочок крила виступати за край сторінки.
3d Гумка для стирання
Гумка – предмет невеликий, його 3д копію на папері можна змалювати буквально з натури. Для початку потрібно облаштувати робоче місце. Закріпити аркуш, щоб він не рухався в процесі малювання, встановити лампу, щоб світло падало зліва.
Малюємо:
- Покласти гумку там, де вона буде намальована. Обвести контур.
- Подивитися з обраної для глядачів точки огляду. Намітити три точки за ластиком так, щоб вони були над його верхніми трьома кутами.
- Прибрати ластик. За позначками домалювати “верхній” контур гумки. При цьому грані звужуватимуться від переднього плану до заднього. Стерти допоміжні лінії всередині фігури.
- Покласти гумку на місце, подивитися, як лягає на неї світло. Обвести тінь, що відкидається, і прибрати зразок убік.
- Затемнити грані намальованої гумки, розтушувати в потрібних місцях і насолоджуватися результатом.
3d Людина, що падає
Дуже проста 3д ілюзія – картинка з чоловічком, що тримається за край. Фокус у тому, що персонаж розташований одночасно на двох сторонах аркуша.
Як намалювати:
- Спочатку зобразити фігурку людини, що тягнеться вгору ближче до правого краю аркуша. Верхня частина фігури довша за нижню майже у 2 рази, як вигляд зверху. Руки до зап’ясть, без долонь.
- Виміряти відстань між кінцями рук фігурки.
- Перевернути папір картинкою донизу, намалювати долоні з пальцями, що тримаються за край лівого боку аркуша приблизно посередині.
- Зігнути листок у півколо, так щоб картинки збіглися. Якщо все вийшло – опрацювати деталі та розфарбувати чоловічка.
Як малювати в 2-х площинах
Дуже ефектні картинки 3д, виконані у двох площинах. Ілюзія об’єму проявляється завдяки спотворенню зображення під кутом до лінії згину аркуша і зміни пропорцій.
3d Сходи малюємо
Знадобиться досить жорсткий папір або ж тонкий картон.
Покроково:
- До початку роботи необхідно позначити де буде згин.
- В обидва боки від цієї лінії намалювати дзеркально під кутом сходи з перекладинами.
- З’єднати кінці драбинки рівними лініями, між ними повторити поперечини – це буде тінь.
- Сходи мають бути яскравішими за тінь!
- Зігнути аркуш і знайти такий кут огляду, за якого сходи здаватимуться рівними. При цьому тінь залишиться на “стіні” та “підлозі”.
Малюємо об’ємний будиночок
Покроково:
- Зігнути аркуш, відзначити згин пунктиром.
- Прокреслити дві перпендикулярні лінії через згин до себе. Горизонтальна лінія трохи довша – це край стіни, на якій буде вікно, вертикальна поділитися на дві частини під час згинання аркуша, при цьому нижня частина стане фундаментом, на ній розташується поріг, а верхня перетвориться на край стіни з дверима.
- З отриманого прямого кута провести лінію вгору, під кутом 35-45 градусів, не доходячи до згину приблизно на третину висоти.
- Паралельний відрізок побудувати з правої крайньої точки горизонтальної лінії. Два кути будинку позначено.
- Далі промалювати стіну з вікном, враховуючи змінені пропорції.
- Коли папір зігнеться, частина зображення зникне з поля зору. Тому дверцята на торці будинку слід малювати зі зламом. Більша частина розташована нижче згину, ліва частина майже вдвічі коротша за праву.
- Від лінії згину продовжити дверний отвір із відхиленням вліво майже під прямим кутом.
- Домалювати дах. Кут між дахом і ближнім ребром будиночка близько 160-170 градусів, дах майже продовжує стіну. Вище згину також позначити торець покрівлі.
- З’єднати з нижньою частиною. На цьому етапі вона має форму трапеції, нижній кут якої на місці згинання листа.
- Додати віконце, його контури відповідають межам стіни.
- Праву третину отвору затемнити. На лівій промалювати прочинені двері з урахуванням спотворень.
- Скласти сторінку, знайти кут огляду, за якого дах виглядає трикутним. Накласти світлотіні, позначити деталі.
- Додати тінь від будиночка.
Зубастий рот – малюємо в 3d
Покроково:
- Кусючу пащу малюють на одній (вертикальній) половині аркуша. Малюнок розтягнутий уздовж лінії згину і знизу-вгору.
- Зуби тримають прямий предмет, наприклад, олівець.
- На горизонтально розташованій частині слід намалювати тінь, що відкидається предметом, який тримає пащу.
Намальований чоловічок не дає скласти листок – 3d
Покроково:
- Намітити лінію згину.
- Провести до згину лінію під кутом приблизно в 30 градусів. Повторити дзеркально на другій половині листка.
- Це довжина майбутньої фігури людини і напрямна для малюнка. Відрізки нерівні, людину згин ділитиме не пропорційно. Нижня частина – від ніг майже до пахв, верх – голова, плечі та руки, що “впираються” в аркуш.
- Накидати фігурку чоловічка, розтягуючи нижню частину більше за верхню – при погляді під кутом втрачається частина малюнка саме з горизонтальної поверхні.
- Скласти листок, перевірити, чи збігаються частини.
- Опрацювати деталі, затемнити малюнок у потрібних місцях. Від рук до ніг домалювати тінь.
3-d змія, що повзе
Покроково:
- Розділити аркуш посередині пунктиром, по ньому він буде зігнутий надалі.
- Провести лінію від середини майбутньої вертикальної поверхні до лінії згину під кутом у 30 градусів. Продовжити дзеркально майже до краю другої половини листа.
- Уздовж лінії накидати змію. Навколо меншої частини намалювати рвані краї аркуша, немов вона вирвалася з нього.
- Скласти папір по лінії згину, перевірити, чи збігаються частини.
- Промалювати деталі, накласти тінь.
Секрети малювання в 3d для початківців
Перелік:
- Щоб у процесі створення малюнка з ефектом 3Д правильно розрахувати спотворення зображення з урахуванням перспективи та ракурсу, художникам-початківцям рекомендується нанести на папір направляючу сітку.
- Для вдалого фото 3д картинки джерело світла на малюнку має збігатися з реальним освітленням.
- Через камеру анаморфози виглядають ефектніше, ніж у житті
- Починати краще із зображення простих форм, таких як куб, конус і куля. Важко створити реалістичний об’ємний малюнок без розуміння того, як лягають тіні на ці фігури.
- Щоб почати освоювати малювання в 3д на папері, потрібне бажання, терпіння і час, а ідеї можна почерпнути у великих художників і просто ентузіастів, які виставляють свої роботи на тематичних сайтах в інтернеті. Вивчення цієї техніки дасть змогу створювати цікаві картинки і листівки з несподіваним змістом на радість автору і його близьким.
Відео: 3д малюнки на папері для початківців
3D малюнки для початківців, дивіться відео-урок:
У мене важко з малюванням, але завдяки поясненням та відео нормально намалював 3д малюнок